In 1976 werd de school van Sensei Herbert Knoester (geb 1932 Solo Java Indonesië) opgericht in het Zuid-Limburge Stein (Nieuwdorp). In Indonesië had hij al kennis gemaakt met de inheemse gevechtskunsten zoals Pencak Silat, Pukulan en Kuntao. In de tweede wereldoorlog bestudeerde hij de Japanse kamp bewakers die aan Jujutsu, Karate en Kobujutsu deden. Na de oorlog kwam hij naar Nederland en ging hier bij de Marine. Hij leerde diverse krijgskunsten erbij zoals Hóng Lóng, Jujutsu, Karate en Nggo Mbie Paei Kungfu waarin hij trainde met Sensei Richard Offerbeek, Offerbeek en een groep anderen met hem trainden diverse stijlen in die tijd in Zuid Limburg, de meesten van hen waren uit Nederlands-Indië, maar ze kregen ook les van een Amerikaanse Militair (afcent basis Zuid Limburg) genaamd Chuck Douglas die in 1965 zijn zwarte band had gehaald in Kenpo onder leraar Ralph Castro in de USA. Sensei Knoester verzamelde vele technieken uit diverse systemen en was voor die tijd al erg allround. In 1976 starte hij met de Dojo in Stein, eerst in de wijk Nieuwdorp en later in de wijk Kerensheide waar ook RP in zijn jeugd erbij kwam. RP kon het heel goed vinden met Sensei Knoester en trainde jaren onder hem totdat Sensei Knoester ziek werd en geen les meer gaf, de Dojo werd overgenomen door zijn zoon maar dit werd geen succes. Rob P ging met enkele oudleden verder in Stein onder de naam Ashigaru. Sensei Knoester overleed uiteindelijk in 2007. RP kon hem voor zijn dood nog enkele malen bezoeken en toen deze terug kwam van wedstrijden in Japan was Sensei Knoester net overleden, maar hij kon wel nog bij de begrafenis zijn, sober, zoals Sensei Knoester ook had geleefd. Ashigaru is dus een directe navolger van de oude Knoester Dojo en inmiddels de langsbestaande vereniging in Stein op het gebied van gevechtskunsten op één Judo Dojo na. Sensei Knoester noemde zijn eigen allround systeem een mix van diverse vecht-systemen en Taichi: "Ai Chi Paei". De onderstaande grote foto neemt een prominente rol in aan de muur van onze Dojo's. Osu







De lessen van Sensei Knoester begonnen altijd met een goede warming-up van het losmaken van alle delen die belangrijk zijn. Daarna gevolgd door basis-technieken als standen, blokken, stoten en trappen, Vrije gevechtsoefeningen, zelfverdediging tegen mes etc en Kata's loopvormen met en zonder wapens zoals een zwaard, stok en speer. Sparren werd hard gedaan en vrijwel altijd zonder bescherming. Er was veel diversiteit in arm en beentechnieken. 




In Zuid Limburg trainden Richard Offerbeek en Doddy Geerarths beide afkomstig uit Indonesië samen in diverse gevechtskunsten. Samen starten zij begin jaren 70 een gevechtsport school in Heerlen (Heksenberg) genaamd Lu Fong Karato. Een aantal jaar later trok Richard Offerbeek naar zijn geboorteland Indonesië op zoek naar gevechtskunsten en hij kwam uit bij de Nggo Mbie Paei school. Bij terugkomst veranderde de sijl meer naar het Kungfu, en de naam van de school werd Heksa Buana. Kort hierna ontstond de Nggo Mbie Paei Nederland opgericht door de vijf broeders, hieronder beschreven. 

 

De Nggo Mbie Paei stijl is opgericht door de Chinese Meester Sifu Kong A Djong die in Indonesië (Java) verbleef, en door zijn leerling Sifu Kwee Sun Chan (E Kusyanto) die ook naar Nederland (1977) kwam om lessen te geven. In Nederland (Zuid Limburg) werd deze stijl in Nederland verspreid vanaf 1974. Opgericht in Nederland door voornamelijk: Richard Offerbeek, Ton Beckx, Doddy Geeraths, Oscar Bradwolf en Ed Van Ooijen die allen al een vorm van gevechtskunst trainden. Hierna werd het ook doorgegeven door mensen als: Henk Esmeijer, Herbert Knoester,  Jos Kapel, Bert Van Ooijen, Ron Bruhns en Ton Eijkenboom. Hierdoor is het systeem ook zo divers verspreid. Daarnaast kwam de stijl in contact met het Kenpo van Ralph Castro (via Chuck Douglas) uit Amerika. Hierdoor zijn er Kata's in het Nggo Mbie Paei die zowel uit het Karate, het Kenpo als het Kungfu komen. De Nggo Mbie Paei werd een grote vereniging van scholen in de jaren 70, 80 en 90, met een 20-tal scholen en 500 leerlingen. Echter in de jaren 2000 kwam het verval. Richard Offerbeek overleed zelf in 2004, Herbert Knoester in 2007. Anno 2025 zijn alle scholen uit elkaar gevallen of ze bestaan niet meer. Daarnaast zijn vele van de grondleggers helaas overleden. Echter de Steinse Ashigaru Dojo's en al haar locatie's beoefenen nog steeds allround vormen van de gevechtskunst, al is de school nu wel meer op de Japanse systemen gericht. Osu


Nggo Mbie Paei en Ai Chi Paei bandkleuren waren rood, rood 1, rood 2, rood 3, blauw, blauw 1, blauw 2, bruin, bruin 1, bruin 2, zwart.




DE OUDE DOJO. OSU
DE OUDE DOJO. OSU

De betekenis van de Groet:

 

Met het uitbrengen van de groet zeg je niet alleen maar hallo hier ben ik, maar het omvat het hele clubreglement en nog veel meer. Als een trainer de groet uitbrengt, belooft hij aan zijn leerlingen en zichzelf zich te houden aan de 5 gouden regels.

 

Eerlijkheid, Karakter, Zelfbeheersing, Doorzetting en Fatsoen

 

Hij belooft aan al zijn leerlingen een goed onderricht te geven. Hij houdt zich eraan zijn lichaam voor de les te reinigen, met zijn leerlingen te praten zo als ze zijn, niet op lichamelijke of geestelijke tekortkomingen te letten. Een ieder verdient respect. Het uitbrengen van de groet komt van binnenuit, vanuit zijn hart, met de belofte iedere les weer beter te doen.

 

Als leerlingen de groet uitbrengen doen ze hetzelfde door te beloven om andere leerlingen niet te kleineren, te ergeren en andere leerlingen te nemen zo als ze zijn. Je belooft de medeleerlingen om ze te nemen zoals ze zijn. Om niet ongeduldig te zijn, een te grote verbeelding te hebben, geen haatgevoelens met je mee te dragen.

Stel geen vragen waarop je het antwoord al weet, stel je medeleerlingen in de gelegenheid om zelf met vragen te komen. Als dan de geest en het lichaam één is, komt de groet vanzelf en soepel naar buiten.

 

Herbert Knoester